To-årig deltidsutdannelse

Utdann deg til coach ved

Norsk Senter for Coaching!

Våre priser

Utdannelse og kurs

Søknadskjema

Utdannelse og kurs

Våre tilbud

Utdannelse og kurs

Innhold og forventet arbeidsmengde

Utdannelsen er et deltidsstudium som gjør det mulig å kombinere med andre studier og jobb. Studieløpet er over 18 måneder og fordelt på trinn 1-4 og sertifisering.

Kommunikasjon og coaching

  • Kunsten å lytte
  • Kunsten å stille spørsmål
  • Kunsten å sette i perspektiv

På trinn 1 får studenten innføring i aktiv lytting, ulike tilnærminger til å stille gode spørsmål og perspektivtaking. Disse grunnleggende ferdighetene i coaching øves i studiegrupper og danner et erfaringsbasert grunnlag. Disse ferdighetene gir dypere forståelse for hva som kreves for å bli en god coach.

Kommunikasjon og selvledelse

  • Sannhet, retning og valg
  • Selvtillit, selvfølelse og selvrespekt
  • Lede endring
  • Prosesscoaching

På trinn 2 leder vi studentene gjennom personlige prosesser som gir dem erfaringsbasert forståelse for senere å kunne lede klienter gjennom de samme prosessene. Som student finner du dine egne sannheter, behov og verdier som gir deg retning for videre arbeid.

Kommunikasjon og medfølelse

  • Identitet og selvbilde
  • Sorg og tilgivelse
  • Verdi og mening
  • Motivasjon

Hvem er du? På trinn 3 jobber du med dine historier formet av oppvekst, miljø og tankemønstre. Vi har alle en historie som former oss, men som ikke nødvendigvis tjener oss.

Coaching og profesjonalitet

  • Lede grupper - individ og fellesskap
  • Etikk og samfunn
  • Konflikthåndtering
  • Implementering, markedsføring og drift
  • Sertifisering/eksamen

Her lærer du å bruke coaching på gruppenivå. Vi går også gjennom lover, regler og rollen som coach i lys av norsk bransjestandard og etiske retningslinjer.

Under hele forløpet har studentene eksterne klienter de øver seg på.

Viktig informasjon om sertifisering

Sertifisering er ikke inkludert i prisen for utdannelsen, og må kjøpes separat. Dette er for de av dere som tar utdannelsen for å jobbe som coach eller ønsker et kvalitetsstempel på utdannelsen i forhold til jobb/karriere. Det er også krav til sertifisering dersom dere skal kunne bruke tittelen NSFC coach og bli godkjent som medlem i Den Norske CoachForening.

Opptak og krav

For opptak til coachutdannelsen kreves fullført og bestått videregående opplæring med generell studiekompetanse eller yrkesfaglig studieretning med eller uten fagbrev/svennebrev. Søkere som er 23 år eller eldre kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse.

Opptak gjøres av en opptaksnemnd bestående av daglig leder, faglig ansvarlig og kontaktlærere. Vi gjennomfører en opptakssamtale og gjennomgår søknaden.

Eventuelle tidligere studier av samme eller liknende karakter kan bli godkjent som deler av utdannelsen og gir mulighet for senere oppstart. Tidligere utdannelse må være godkjent av en skole hos den Norske CoachForening. Da kan du kjøpe kursene du mangler for å fullføre en komplett coachutdannelse hos oss. 

Daglig leder, faglig ansvarlig og kontaktlærere vurderer om du er kandidat for innpass.  

Hvert trinn er frittstående med egen sertifisering. For å bli en profesjonell coach må du bestå alle trinn og gjennomføre den avsluttende sertifiseringen.

Personlig egnethet vektlegges ved alle sertifiseringer hos oss.

Vi har de samme søknadsfristene hvert år. Ta kontakt med oss for nærmere informasjon. 

 

Norsk Senter for Coaching følger DNCFs bransjestandard (Norsk Standard er under utarbeidelse):

  • Minimum 300 undervisningstimer med hovedfokus på erfaringsbasert læring
  • Fullført og godkjent Grunnkurs 1 – 4 under veiledning av en mentor
  • Minimum 1200 sider teori
  • Minimum 30 timer i kollokvie-samlinger/studiegruppe
  • 45 timers egen coaching hos sertifisert coach (coachen må minimum tilfredsstille kravene til utdannelse i henhold til DNCFs bransjestandard for coaching), eller coach under utdanning som har gjennomført minimum 3 grunnkurs i utdanningen sin
  • 10 timers mentoring
  • 125 timer praktisk erfaring som coach, hvorav 10 timer kan være ubetalt frivillig arbeid
  • Eksamen: Skriftlig fordypningsoppgave, samtale rundt oppgaven og gjennomføring av en coachingsamtale med klient. Vurderes av intern og ekstern sensor.

Studiemål og faglig kompetanse

Studiet er for deg som ønsker å utdanne deg til coach og mentaltrener, samt utvikle deg som leder. Du brenner for å løfte andre, styrke deres potensiale og finne frem til de beste egenskapene hos mennesker du jobber med.

Yrkesutøvere som kan ha spesielt nytte av utdannelsen er personer med lederansvar, personalansvar og veilederansvar. 

Studiet vil gi deg en faglig og personlig utvikling og vekst. Du vil bli bedre på kommunikasjon, ledelse og selvledelse .

 

Som student lærer du blant annet gode verktøy for å mestre stress, bli tryggere på deg selv og ta gode valg. Vi legger stor vekt på grunnleggende ferdigheter innen coaching som aktiv lytting, gode spørsmål, perspektivering og kommunikasjon samt støtte klienter i valgsituasjoner og ulike livssituasjoner.

Dette studiet er først og fremst en praktisk utdannelse som gir konkrete ferdigheter i coaching. Som del av studiet inngår også noe teori og kunnskap om den historiske utviklingen innen coaching som fagfelt.

Vi går igjennom ulike retninger og tilnærminger til coaching samt påvirkning fra nærliggende fagfelt som positiv psykologi, kognitiv terapi, filosofisk praksis, veiledning, løsningsorientert terapi m.m.

Studiet inneholder mangfoldige tilnærminger tilpasset ulike situasjoner. For eksempel i valgsituasjoner hjelper vi klienten med å rydde i tankene, kjenne etter hva som føles riktig, sjekke om dette stemmer med klientens verdier og undersøke om valget er realistisk og praktisk mulig.

For å bearbeide motstand jobber vi gjennom prosesscoaching der vi oppmuntrer klienten til å lytte til kroppen og følelsene for å få med hele mennesket på veien videre.

I Norsk Senter for Coaching jobber vi fra hjertet, det vil si fra et empatisk ståsted. Vi oppmuntrer våre klienter til å finne sin sannhet og sine dypere behov og verdier. Dette er  utgangspunktet for at klienten setter seg konkrete mål og legger en plan med konkrete delmål. Vi følger opp prosessen helt frem.

Undervisningsopplegg

Utdannelsen begynner hvert år med en oppstartshelg hvor studentene møtes fysisk to hele dager (10:00-16:00).

Etter dette møter studentene fysisk en helg i måneden (10:00-16:00) for å øve, lære og gjennomgå månedens tema.

En gang pr. måned får studentene et fagwebinar hvor faglig ansvarlig går gjennom månedens tema. Her har studentene mulighet til å stille spørsmål og få svar.

Hver student får sin personlige mentor som er tilgjengelig under forløpet. Det er lagt opp til en personlig samtale per måned.

Alle studenter deltar i studiegrupper. Sammen øver de på å coache og har et faglig fellesskap. Disse møtes en gang i uken. Studentene velger selv om de vil møtes online eller samles fysisk.

Hver måned får hver studiegruppe veiledning  av gruppens kontaktlærer.

Nettkurset inneholder videoer, fagstoff og øvelser som dekker hver måneds tema. Du har tilgang på nettkurset når du har betalt for utdannelsen. Du beholder tilgangen i 1 år etter fullført kurs/utdannelse.

Læringsmål og praksis

Vi jobber etter prinsippet ”learning by doing”. Vi mener dette gir størst læringsutbytte og forbereder studenten på å utføre en jobb etter fullført studie.

Læringsaktiviteter har fokus på studentens rolle i læringsprosessen og henviser til aktiviteter hvor studenten har en aktiv rolle. Læringsaktiviteter inkluderer ulike metoder og arbeidsmåter.

Studentene øver seg på rollen som coach, klient og observatør og gir konkrete tilbakemeldinger til hverandre i etterkant. De kan også arbeide med ulike øvelser både alene og i studiegruppene.

Studentene reflekterer og har faglige diskusjoner i studiegruppene.

Studentene fyller ut egenrefleksjon til hvert tema, Forståelse og ferdigheter, og leverer til sin kontaktlærer.

Studentene har eksterne klienter som etter coaching sender inn en evaluering/tilbakemelding.

For å bli sertifisert som NSFC coach må du gjennomføre 125 timer med eksterne klienter i løpet av den toårige utdannelsen.

Oppsummert organisering

Oppsummering av studieopplegget

Utdannelsen består av følgende elementer hver måned:

  • Undervisning med fysisk oppmøte en helg pr. måned 
  • Egenpraksis i studiegrupper
  • Individuell samtale med personlig mentor
  • Gruppesamtale med kontaktlærer for studiegruppen
  • Månedlig webinar med faglig ansvarlig 
  • Egenrefleksjon med skriftlig innlevering 
  • Nettkurs for hvert tema

Obligatorisk litteratur

  • Seyffarth, Bjørn Årstad (2018): Kunsten å coache. En praktisk innføring i Coaching by Heart. Eget forlag.
  • Seyffarth, Bjørn Årstad (2020): Behovshjulet. Eget forlag.
  • Seyffarth, Bjørn Årstad (2019): Hjertesirkler. Ikke utgitt.
  • Seyffarth, Bjørn Årstad (2019): Grunnkurs 1. Ikke utgitt.
  • Seyffarth, Bjørn Årstad (2019): Grunnkurs 2. Ikke utgitt.
  • Seyffarth, Bjørn Årstad (2019): Sorg og tilgivelse. Ikke utgitt.
  • Seyffarth, Bjørn Årstad (2019): Hva skal vi spørre om? Ikke utgitt.
  • Seyffarth, Bjørn Årstad (2020): Veien hjem – en praktisk guide til god selvfølelse. Ikke utgitt.
  • Seyffarth, Bjørn Årstad m. fl (2019): Fagstoff, videoer og lydfiler på nettkurset.
  • Gjerde, Susann (2010) Coaching: hva - hvorfor – hvordan, kapitel 4.

Anbefalt tilleggslitteratur og læremidler

  • Gjerde, Susanne (2010). Coaching. Hva – hvorfor – hvordan. Fagbokforlaget.
  • Mathisen, P. & Høigaard, R. (2017). Veiledningsmetodikk: En håndbok i praktisk
  • veiledningsarbeid. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
  • Berne, Eric (1965/2016): Games People Play. The Psychology of Human Relationships. Penguin Life.
  • Jensen, Kjell Olaf & Svedberg, Lars (2002): Gruppepsykologi: Om grupper, organisasjoner og ledelse. Abstrakt forlag.
  • Garbarek, Vigdis (1995): Vågestykket. Tilgjengelig på vigdisgarbarek.no (vaagestykket.pdf)

Bjørn er en erfaren coach, veileder og mentor med bakgrunn innen filosofisk praksis, positiv psykologi og kognitiv terapi samt indiske- og vestlige visdomstradisjoner. Han har hovedfag i Religionshistorie fra Universitet i Oslo.

Bjørn har undervist i coaching siden 2014 og har skrevet læreboken «Kunsten å coache» som har vært pensum i flere coach-utdannelser. I 2018 grunnla Bjørn Coaching by Heart (nå Norsk Senter for Coaching) i samarbeid med andre erfarne coacher. 

Daglig leder, mentorer og kontaktlærere har selv gjennomført en eller flere coachutdannelser. De har alle gjennomgått ett år som studenter i det interne mentorprogrammet og er sertifisert med godkjenning av eksterne sensorer for å kunne arbeide som mentor/kontaktlærer i Norsk Senter for Coaching. 

Utdannelsen bygger blant annet på:

  • Filosofisk praksis
  • Positiv psykologi
  • Kognitiv terapi
  • Østlige og vestlige visdomstradisjoner
  • Prosesscoaching
  • Mindfulness og meditasjon
  • Coaching
  • Veiledning
  • Kartleggingsintervju
  • Anerkjennende kommunikasjon
Rull til toppen